Lovito
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

Lovito

الرئيسيةمنتديات لوفيتوأحدث الصورالتسجيلدخول

@@ التحـُـ،ـول الفـكرى ، والحـول الفــكرى .. مُوضوع عــآيز الحــرق @@

كاتب الموضوعرسالة
زائر
زائر

@@ التحـُـ،ـول الفـكرى ، والحـول الفــكرى .. مُوضوع عــآيز الحــرق @@ Empty
مُساهمةموضوع: @@ التحـُـ،ـول الفـكرى ، والحـول الفــكرى .. مُوضوع عــآيز الحــرق @@   @@ التحـُـ،ـول الفـكرى ، والحـول الفــكرى .. مُوضوع عــآيز الحــرق @@ Emptyالأحد سبتمبر 14, 2008 5:16 pm

السلام عليكم Very Happy

العنوان غريب شوية بس لما تفهموا الفكرة الرئيسية للموضوع مش هاتستغربوا

ايه الفرق بين التحول الفكرى والحول الفكرى ؟؟؟؟؟ cyclops

نلبس النضارة بقى ونتعدل لكم علشان فيه كلام كبير اوى هايتقال Shocked

التحول الفكرى ببساطة هو تغيير مستحدث (جامدة مستحدث دى Embarassed ) سواء كان بشكل تدريجى أو تغيير طارئ وسواء كان التحول الفكرى تحول للأفضل أو للأسوأ

مما ينعكس بالتالى (يا جااااامد ) على تغير المفاهيم الثابتة للفرد وانعكاس هذا التغير على تصرفاته وفهمه للمصطلحات النمطية بصورة اخرى تؤثر فى طريقة تعاملها

(وعلشان نبقى حلوين ماحدش يقول لى اعيد اللى انا قلته ده تانى .... هى بتطلع كده زى اللحمة قطعية واحدة مابترجعش تانى)

طبعا مافهمتوش حاجة وده هو المطلوب وعلشان نتوهكم اكتر Razz نضرب امثلة للموضوع من أكبر مثال لأصغر مثال :

زمان كانت كتلة أوربا الشرقية بتؤمن بالاشتراكية كنظام سياسى واقتصادى واجتماعى وبتطبقه على احدث وجه
وكل واحد فى المجتمعات دى كان مؤمن جدا بأن النظام ده هو النظام الوحيد اللى بيحقق العدالة الاجتماعية
"كلٌ يعطى على قدر طاقته ويأخذ بقدر حاجته"ده فكر معين كان سائد فى المجتمعات دى وكانوا بيطبقوه لأقصى درجة

طيب ودلوقت ؟؟؟ Embarassed

روسيا نفسها اللى هى كانت معقل الفكر الاشتراكى تبصوا لها حاليا تلاقوها نظام رأسمالى تماااااما

ده نقدر نقول عليه تحول فكرى Very Happy

لما يكون واحد مؤمن برسالة واسلوب عمل حزب سياسى معين وبعد كده يسيبه ويروح لحزب سياسى تانى او حتى يختار انه يقعد فى بيتهم ويستنى العدل

ده برضه تحول فكرى Very Happy

ان واحد يكون بيفكر فى شغله ومستقبله يحققه بطريقة معينة وبعد كده يقرر تغيير الطريقة دى ( سواء كان ماشى كويس فى حياته وقرر انه يبقى حرامى .... او العكس )ده كمان تحول فكرى Embarassed

تحول للأحسن أو للأسوأ مش هى دى القضية Very Happy
لكن مفهوم التحول الفكرى نفسه اظن انه واضح Very Happy
(علشان محدش يبقى ليه حجة ويرفع ايده ويقول لى انا مش فاهم Evil or Very Mad ... أصل انا عارفكم كويس Mad )

نيجى بقى للحول الفكرى (وهو ده الجديد يا مرسى Embarassed )
الحول الفكرى فيه فرق كبير بينه وبين التحول الفكرى

قول لى ليه ؟؟؟ أقولك ليه Cool

التحول الفكرى ممكن نقرر اذا كان التحول ده فى الاتجاه الصح او الخطأ (والحكم ده طبعا بيختلف من وجهة نظر شخص لاخر ... يعنى مثلا اللى يقرر انه خلاص هايبقى حرامى علشان يكون مستقبله ... فيه ناس ترفض المبدأ ده وتقول انه غلط ... وفيه حرامية بتقبل المبدأ ده وتشجعه ) Very Happy

لكن الحول الفكرى (بعيد عنكم) عمره مايكون فى الاتجاه الصح ... دايما فى الاتجاه الغلط ( طبعا .... مش حول ؟؟؟ Crying or Very sad )
ونتيجة للحول اللى بدأ يظهر عليكم وانتوا بتقروا الموضوع هانضرب أمثلة برضه للحول الفكرى
وبما انه حول يبقى من الطبيعى اننا نضرب امثلة صغيرة

على سبيل المثال تغير المفاهيم وخلط الاوراق فى تفكيرنا يعتبر من اكبر امثلة الحول الفكرى اللى احنا بنعانى منها Razz

قول لى ليه ؟؟؟ اقولك ليه

زمان : كنت لما تقول على واحد انه محترم بتقصد بيه أنه فعلا محترم من ناحية أخلاقه وتصرفاته واسلوبه Smile

دلوقت : لما تقول على واحد محترم دى بتدى اشارة تانية انه غنى او عنده فلوس والاحترام ده بتبقى مظاهره ممكن فى الهدوم او فى مفتاح العربية اللى موجود فى ميدالية المفاتيح بتاعته Very Happy

زمان : لما كنت بتقول على واحد ابن ناس كنت بتقصد بيه ان أهله ناس طيبين وبتقول كده علشان فعلا بتلاقى نتيجة التربية الطيبة فى تعاملاتك مع الشخص ده Very Happy

دلوقت : لما تقول على واحد ابن ناس بتبقى معناها حاجة من اتنين ( اما اهله وعيلته كبيرة ومن احدى مراكز القوة زى جدو الباشا وبابى الوزير واونكل اللواء , او انه بيتكلم من طرطوفة مناخيره مع خلق الله لدرجة توحى لهم انه كده فعلا )

زمان : لما كنت تقول على واحد طيب فعلا بتقصد الطيبة والسماحة فى التعامل مع الناس Embarassed

دلوقت : نتيجة للحول الفكرى طلعت اغنية (الطيب فى الزمان ده يا عينى يقولوا عليه عبيط) Laughing

زمان : كان لما واحد او واحدة بيقول للتانى انا بحبك ... كانت الكلمة دى فعلا بتتقال نتيجة احساس صادق Embarassed
واحد بيحب واحدة بجد وعايزها تكون زوجته اللى يكمل معاها حياته لحد ما يموت ( او لحد مايتجوز عليها .. مع ان الراجل من دول مش بيلحق يا عينى ... هايتقطع فى اكياس لمجرد التلميح للفكرة ) Very Happy

دلوقت : ههههههه الناس ماشيه بتحب على روحها فى الشارع Razz

توتى يقابل فوفا فى حفلة ديسكو يتعرفوا على بعض واديها موبايلات Rolling Eyes

توتى رأيه فى فوفا انها بنت صاروخ ومالهاش حل وروشة طحن موت موت موووت afro

فوفا شايفة ان توتى واد روش وفنكى وستايل يجنننن خصوصا بالفرق اللى عامله فى نص شعره ده والنضارة الروشة اللى لابسها ( ولا نضارة البحر ) Shocked

توتى يتشجع ويقول لفوفا انا بحبك وفوفا بتقول لتوتى وماله نجرب

ويعيشوا مع بعض قصة حب وردية هم الاتنين ( بالكتير تستمر اسبوع ... ده لو طولوا مع بعض ) Very Happy

وطبعا من مظاهر الحب ده ان توتى وفوفا رايحين جايين سوا مع بعض فى الديسكو من اول مابيصحوا من النوم الساعة خمسة بعد الظهر ولحد ما كل واحد فيهم يروح بيته الساعه اربعه الفجر ( معندناش بنات تتأخر عن الساعه اربعه الفجر ... البيت ده طاهر وهايفضل طول عمره طاهر ) Rolling Eyes

غير شغل الموبايلات بقى ومفيش مانع من كام شارع ضلمة يمشوا فيهم خلال الاسبوع ده يعنى ... يعنى جات عليهم ولا هم مالهمش نفس ؟؟
وفى الاخر الحب الجميل ده ينتهى
بس مش بسبب مشاكل من أهل فوفا واعتراضهم على توتى لا سمح الله Embarassed
( الواد مفيهوش حاجة تتعيب ... ولا علشان اسمه توتى يعنى ؟؟) Razz

ولا كمان بسبب غيرة فوفا على توتا علشان شافته كذا مرة بيرقص فى الديسكو مع البت ريرى

Absolutely ( بتاعت اللمبى Laughing Laughing ) .... الحب الجميل ده اتحكم عليه بالنهاية لأنهم هم الاتنين زهقوا من بعض وحبوا يغيروا بقى ... ومفيش مانع انهم بعد ما يغيروا يرجعوا تانى

اهه تجديد

انتوا عارفين بقى ان الحياة مملة (وايام العمر معضوضة يا احمد ... وهو العمر هايبقى فيه كام توتى يا سعاد Sad ) وكده يعنى

باختصار ده بقى شكل الحب الجديد نتيجة الحول الفكرى
صحيح مش كل الحالات كده بس انا نقيت اكتر مثال ظاهر لكن المفهوم العام بقى كده للحب
زادت درجة الخنفسة عند توتى .... قلت درجة الروشنة بالنسبة لفوفا ... مش مشكلة Laughing
دى حالات فردية

انا عارف انى طولت عليكم لكن بجد مظاهر الحول الفكرى بقت كتيرة اوى فى حياتنا واللى انا فضفضت بيه معاكم ده أقل القليل
الواحد معبى يا جدعان وشايل فى قلبه وساكت

ياريت اعرف رأيكم ايه بالنسبة للموضوع ده وتقولوا امثلة للحول الفكرى اللى بيواجهكم فى حياتكم اليومية Embarassed

مش بقولكم ناوى لكم على نية عسل؟ Laughing

بالشفااااا
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: @@ التحـُـ،ـول الفـكرى ، والحـول الفــكرى .. مُوضوع عــآيز الحــرق @@   @@ التحـُـ،ـول الفـكرى ، والحـول الفــكرى .. مُوضوع عــآيز الحــرق @@ Emptyالإثنين سبتمبر 15, 2008 3:32 am

الله الله بجد جامد

هقول الصراحة انا فى الاول مكنتش فاهمة حاجة

بس اخر الموضوع بجد جامد

هو اخبار توتى وفوفا اية؟؟؟

بجد انت وصفت المأساة اللى احنا عايشين فيها

بارك الله فيك
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: @@ التحـُـ،ـول الفـكرى ، والحـول الفــكرى .. مُوضوع عــآيز الحــرق @@   @@ التحـُـ،ـول الفـكرى ، والحـول الفــكرى .. مُوضوع عــآيز الحــرق @@ Emptyالإثنين سبتمبر 15, 2008 3:36 am

نسيت اقول مثال على الحول الفكرى

بالنسبة لمجتمعى طبعا كمجتمع صعيدى

اكتر حاجة تشل البنت اللى تعيب على تصرفات صاحبتها

وهى اساسا كل تصرفاتها غلط

بس الفرق بينهم ان واحدة بتعمل حاجة قدام الناس

والتانية مستخبية زى الحرامية

معلش طولت عليكم

على العموم ربنا يهدينا جميعا
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: @@ التحـُـ،ـول الفـكرى ، والحـول الفــكرى .. مُوضوع عــآيز الحــرق @@   @@ التحـُـ،ـول الفـكرى ، والحـول الفــكرى .. مُوضوع عــآيز الحــرق @@ Emptyالإثنين سبتمبر 15, 2008 9:46 pm

Baby as Angel كتب:
الله الله بجد جامد

هقول الصراحة انا فى الاول مكنتش فاهمة حاجة

بس اخر الموضوع بجد جامد

هو اخبار توتى وفوفا اية؟؟؟

بجد انت وصفت المأساة اللى احنا عايشين فيها

بارك الله فيك

ميــرسى لمـرورك رنــا .. ورده

فـوفـا راحـت تنـشـُـر الغسيـيل .. @@ التحـُـ،ـول الفـكرى ، والحـول الفــكرى .. مُوضوع عــآيز الحــرق @@ 471978

وتـوتى لقـى واحـده تـانى شـاف إنهـا جـامـده طـحن .. Laughing

وعــامله ميـك آب عـآلى الجـوده .. من أيــام نفرتيـتى ضحـكه

نــلتقى بعـد الفــاصــل ، @@ التحـُـ،ـول الفـكرى ، والحـول الفــكرى .. مُوضوع عــآيز الحــرق @@ 951812
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: @@ التحـُـ،ـول الفـكرى ، والحـول الفــكرى .. مُوضوع عــآيز الحــرق @@   @@ التحـُـ،ـول الفـكرى ، والحـول الفــكرى .. مُوضوع عــآيز الحــرق @@ Emptyالإثنين سبتمبر 15, 2008 9:50 pm

Baby as Angel كتب:
نسيت اقول مثال على الحول الفكرى

بالنسبة لمجتمعى طبعا كمجتمع صعيدى

اكتر حاجة تشل البنت اللى تعيب على تصرفات صاحبتها

وهى اساسا كل تصرفاتها غلط

بس الفرق بينهم ان واحدة بتعمل حاجة قدام الناس

والتانية مستخبية زى الحرامية

معلش طولت عليكم

على العموم ربنا يهدينا جميعا

بـاك بعـد الفـاصـل Smile

وكمـان مـن ضـمن الأمثـله لمجتمعى طبعا كمجتمع صعيدى @@ التحـُـ،ـول الفـكرى ، والحـول الفــكرى .. مُوضوع عــآيز الحــرق @@ 979272

اكتر حاجة تشل البنت اللى تعيب على تصرفات صاحبتها @@ التحـُـ،ـول الفـكرى ، والحـول الفــكرى .. مُوضوع عــآيز الحــرق @@ 979272

وهى اساسا كل تصرفاتها غلط @@ التحـُـ،ـول الفـكرى ، والحـول الفــكرى .. مُوضوع عــآيز الحــرق @@ 979272

بس الفرق بينهم ان واحدة بتعمل حاجة قدام الناس ضحـكه
والتانية مستخبية زى الحرامية @@ التحـُـ،ـول الفـكرى ، والحـول الفــكرى .. مُوضوع عــآيز الحــرق @@ 471978

@@ التحـُـ،ـول الفـكرى ، والحـول الفــكرى .. مُوضوع عــآيز الحــرق @@ 471978
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: @@ التحـُـ،ـول الفـكرى ، والحـول الفــكرى .. مُوضوع عــآيز الحــرق @@   @@ التحـُـ،ـول الفـكرى ، والحـول الفــكرى .. مُوضوع عــآيز الحــرق @@ Emptyالثلاثاء سبتمبر 16, 2008 7:58 am

انت بتكرر كلامى لية

هو كلامى فية حاجة غلط؟؟؟
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: @@ التحـُـ،ـول الفـكرى ، والحـول الفــكرى .. مُوضوع عــآيز الحــرق @@   @@ التحـُـ،ـول الفـكرى ، والحـول الفــكرى .. مُوضوع عــآيز الحــرق @@ Emptyالثلاثاء سبتمبر 16, 2008 8:57 pm

Baby as Angel كتب:
انت بتكرر كلامى لية

هو كلامى فية حاجة غلط؟؟؟

لآ أبـدا ً .. بس بـدى مثآل على الحــول الفـكرى ضحـكه

وبعـدين إنتى مـ،ــآلك ليه قآفشه كـده ؟ ضحـكه

إللى بيــزعل من التهـييس ميـدخلش هنـاا @@ التحـُـ،ـول الفـكرى ، والحـول الفــكرى .. مُوضوع عــآيز الحــرق @@ 75111
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: @@ التحـُـ،ـول الفـكرى ، والحـول الفــكرى .. مُوضوع عــآيز الحــرق @@   @@ التحـُـ،ـول الفـكرى ، والحـول الفــكرى .. مُوضوع عــآيز الحــرق @@ Emptyالثلاثاء سبتمبر 16, 2008 10:59 pm

انا جايه اتحول geek
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: @@ التحـُـ،ـول الفـكرى ، والحـول الفــكرى .. مُوضوع عــآيز الحــرق @@   @@ التحـُـ،ـول الفـكرى ، والحـول الفــكرى .. مُوضوع عــآيز الحــرق @@ Emptyالأربعاء سبتمبر 17, 2008 4:02 am

zè!nà كتب:
انا جايه اتحول geek

ودا مثــال للحـول اللإرادى عنـد عـلمـاء التهييس .. @@ التحـُـ،ـول الفـكرى ، والحـول الفــكرى .. مُوضوع عــآيز الحــرق @@ 951812

مشكـوره زينـاا عـلى شـرح المثآل
ورده
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: @@ التحـُـ،ـول الفـكرى ، والحـول الفــكرى .. مُوضوع عــآيز الحــرق @@   @@ التحـُـ،ـول الفـكرى ، والحـول الفــكرى .. مُوضوع عــآيز الحــرق @@ Emptyالأربعاء سبتمبر 17, 2008 4:51 am

احم احم

اي خدمه @@ التحـُـ،ـول الفـكرى ، والحـول الفــكرى .. مُوضوع عــآيز الحــرق @@ 471978
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: @@ التحـُـ،ـول الفـكرى ، والحـول الفــكرى .. مُوضوع عــآيز الحــرق @@   @@ التحـُـ،ـول الفـكرى ، والحـول الفــكرى .. مُوضوع عــآيز الحــرق @@ Emptyالجمعة سبتمبر 19, 2008 2:24 am

وانا كمان عاوزة اتحول ممكن ولا ايه النظام ؟ Razz Razz Razz Razz Razz

@@ التحـُـ،ـول الفـكرى ، والحـول الفــكرى .. مُوضوع عــآيز الحــرق @@
صفحة 1 من اصل 1